Saturday, 12 May 2018

MENJEMPUT REZEKI

Pasti ramaikan dah baca buku “Mudahnya Menjemput Rezeki”.
Perkongsian ni saya kongsikan semula sebenarnya dari group lama. Sebab ianya satu catatan mahal untuk panduan kita bersama.

Secara teorinya, apabila kita letakkan gula pada sesuatu tempat, pasti dengan izin Allah, semut datang daripada arah yang tidak disangka-sangka.

Letak sahaja apa yang semut suka seperti gula, pasti ia akan datang daripada arah yang tidak disangka-sangka."Menjemput semut lebih mudah berbanding mencari semut."

Sama seperti rezeki. Apabila kita mengakses pintu-pintu rezeki, ia akan datang daripada arah yang tidak disangka-sangka. Hakikatnya, benar sekali,

"Menjemput rezeki lebih mudah berbanding mencari rezeki."

Bagaimana menjemput rezeki?

Formula:

Gula - sesuatu yang semut suka. Dalam konteks rezeki, gula adalah pintu-pintu rezeki yang perlu kita buka.

Semut - ibarat rezeki yang kita mahu.

Andai mahu semut, berikan gula iaitu sesuatu yang semut suka.

Andai mahu rezeki, buat apa yang Allah suka.

3 'Deposit' Mudah & Ringkas Menjemput Rezeki, insyaAllah Dengan izin dari Nya.

1. Istighfar

Alangkah indahnya hidup andai kita adalah manusia yang sentiasa berbuat pahala dan meninggalkan dosa. Kerana dosa adalah antara penebat rezeki terbaik.

Sabda Rasulullah S.A.W : "...dan seorang lelaki akan diharamkan baginya rezeki kerana dosa yang dibuatnya" (Hadis Riwayat At-Tirmizi)

Namun, lumrah manusia, bertaubat hari ini, esok buat dosa lagi. Oleh sebab itu, ghaibkan dosa dengan mantra istighfar.

“Barang siapa memperbanyak istighfar maka Allah s.w.t akan menghapuskan segala kedukaannya, menyelesaikan segala masalahnya dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka.”(Riwayat Ahmad, Abu Daud, an-Nasa’i, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abdullah bin Abbas r.a.)

2. Solat Dhuha

Solat Dhuha ibarat kita memohon izin kepada Allah terlebih dahulu,

"Ya Allah, aku solat ini sebagai deposit agar Kau berikan aku ilham di mana dan bila boleh aku dapatkan rezeki.Sesungguhnya Kau yang lebih mengetahui lubuk rezeki untukku hari ini.Aku mohon redhaMu terhadap rezekiku."

Adalah lebih baik, kita tanya Allah terlebih dahulu kemudian Allah lorongkan kita ke lubuk rezeki yang tepat dan betul.

Apabila Allah redha yakni Allah suka, dengan izinNya kita dilorongkan pintu-pintu rezekiNya. Seperti dengan gula yang dapat menjemput semut.Seperti itu, dengan izinNya, kita dapat menjemput rezeki dengan amalan yang Allah suka.

Firman Allah SWT dalam hadis qudsi yang bermaksud : “Wahai anak Adam, jangan sekali-kali engkau malas mengerjakan empat rakaat pada waktu permulaan siang (solat Duha), nanti pasti akan Aku cukupkan keperluanmu pada petang harinya.”
(Hadis Riwayat al-Hakim dan Thabrani)

3. Sedekah

Formulanya mudah,
"Andai ingin dapat banyak, beri banyak.Andai ingin dapat sedikit, beri sedikit."

Sinergikan cara menjemput rezeki dengan amalan yang Allah suka yang lain. Kerana, rezeki juga ada rodanya. Andai salah satu tidak stabil, begitu juga rezeki kita. Roda rezeki cantik, insyaAllah rezeki kita juga cantik.

Contoh,
Apabila kita bersedekah sinergikan dengan solat awal waktu, syukur, istighfar dan apa sahaja amalan yang Allah suka.

Ingat kembali formula ini;

Andai mahu jemput semut, deposit dengan gula. Banyak gula, banyak semutnya. Andai mahu jemput rezeki, deposit dengan amalan-amalan yang Allah suka.

Banyak amalan yang Allah redha, dengan izinNya, banyak rezeki Allah beri. Disetiap amalan, tetapkan niat kerana Allah.

MORAL OF THE STORI
TIGA KUNCI - ISTIGFAR, DHUHA, SEDEKAH




Google+ Badge

Contact us

Name

Email *

Message *