Sunday, 13 May 2018

Assalamualaikum pembaca blog. Macam mana dengan hari anda harini? Semoga baik-baik saja dan sentiasa dipermudahkan segala urusan dunia dan akhirat. Harini saya nak kongsikan tentang Shaklee, mengapa saya masih bersama shaklee? jom baca testimoni saya.

Pada mulanya saya mengambil shaklee sebab suka-suka, sebab saya dengar ayat vitamin, Saya ni obses dengan word yang bernama vitamin. Sebab dari kecil dulu minda saya dah ditanamkan tentang kebaikan vitamin itu sendiri. Sewaktu kecil bapak saya dah mula belikan saya vitamin yang ada gambar orang gendong ikan kat belakang tu. Apatah nama dia saya lupa.

Berjinak-jinak dengan shaklee melaui kawan saya. Mula-mula ambil sebab fikir nak support kawan. Tapi bila dah ambil rasa jatuh cinta plak dengan shaklee, lepas tu tak pandang vitamin lain. Maaf bukan sombong, saya ni jenis berkira kalo nak belanja. hahaha

Sebab Kenapa Masih Mengambil Shaklee:

Di sebabkan meraka mempunyai kajian la saya masih mengambil shaklee.

Cuba bayangkan dengan zaman sekarang ni, yang waktu makan pun tak menentu, diet makan juga tidak seimbang. Adakah kita tak perlu mengambil makanan tambahan?

Jika kita adalah seorang yang sibuk, pengambilan makanan tambahan sangat la di galakkan dan pastikan makanan tambahan yang kita ambil tu Selamat untuk dimakan, sebab ia akan akan masuk di dalam tubuh badan kita.







Saturday, 12 May 2018

Pasti ramaikan dah baca buku “Mudahnya Menjemput Rezeki”.
Perkongsian ni saya kongsikan semula sebenarnya dari group lama. Sebab ianya satu catatan mahal untuk panduan kita bersama.

Secara teorinya, apabila kita letakkan gula pada sesuatu tempat, pasti dengan izin Allah, semut datang daripada arah yang tidak disangka-sangka.

Letak sahaja apa yang semut suka seperti gula, pasti ia akan datang daripada arah yang tidak disangka-sangka."Menjemput semut lebih mudah berbanding mencari semut."

Sama seperti rezeki. Apabila kita mengakses pintu-pintu rezeki, ia akan datang daripada arah yang tidak disangka-sangka. Hakikatnya, benar sekali,

"Menjemput rezeki lebih mudah berbanding mencari rezeki."

Bagaimana menjemput rezeki?

Formula:

Gula - sesuatu yang semut suka. Dalam konteks rezeki, gula adalah pintu-pintu rezeki yang perlu kita buka.

Semut - ibarat rezeki yang kita mahu.

Andai mahu semut, berikan gula iaitu sesuatu yang semut suka.

Andai mahu rezeki, buat apa yang Allah suka.

3 'Deposit' Mudah & Ringkas Menjemput Rezeki, insyaAllah Dengan izin dari Nya.

1. Istighfar

Alangkah indahnya hidup andai kita adalah manusia yang sentiasa berbuat pahala dan meninggalkan dosa. Kerana dosa adalah antara penebat rezeki terbaik.

Sabda Rasulullah S.A.W : "...dan seorang lelaki akan diharamkan baginya rezeki kerana dosa yang dibuatnya" (Hadis Riwayat At-Tirmizi)

Namun, lumrah manusia, bertaubat hari ini, esok buat dosa lagi. Oleh sebab itu, ghaibkan dosa dengan mantra istighfar.

“Barang siapa memperbanyak istighfar maka Allah s.w.t akan menghapuskan segala kedukaannya, menyelesaikan segala masalahnya dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka.”(Riwayat Ahmad, Abu Daud, an-Nasa’i, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abdullah bin Abbas r.a.)

2. Solat Dhuha

Solat Dhuha ibarat kita memohon izin kepada Allah terlebih dahulu,

"Ya Allah, aku solat ini sebagai deposit agar Kau berikan aku ilham di mana dan bila boleh aku dapatkan rezeki.Sesungguhnya Kau yang lebih mengetahui lubuk rezeki untukku hari ini.Aku mohon redhaMu terhadap rezekiku."

Adalah lebih baik, kita tanya Allah terlebih dahulu kemudian Allah lorongkan kita ke lubuk rezeki yang tepat dan betul.

Apabila Allah redha yakni Allah suka, dengan izinNya kita dilorongkan pintu-pintu rezekiNya. Seperti dengan gula yang dapat menjemput semut.Seperti itu, dengan izinNya, kita dapat menjemput rezeki dengan amalan yang Allah suka.

Firman Allah SWT dalam hadis qudsi yang bermaksud : “Wahai anak Adam, jangan sekali-kali engkau malas mengerjakan empat rakaat pada waktu permulaan siang (solat Duha), nanti pasti akan Aku cukupkan keperluanmu pada petang harinya.”
(Hadis Riwayat al-Hakim dan Thabrani)

3. Sedekah

Formulanya mudah,
"Andai ingin dapat banyak, beri banyak.Andai ingin dapat sedikit, beri sedikit."

Sinergikan cara menjemput rezeki dengan amalan yang Allah suka yang lain. Kerana, rezeki juga ada rodanya. Andai salah satu tidak stabil, begitu juga rezeki kita. Roda rezeki cantik, insyaAllah rezeki kita juga cantik.

Contoh,
Apabila kita bersedekah sinergikan dengan solat awal waktu, syukur, istighfar dan apa sahaja amalan yang Allah suka.

Ingat kembali formula ini;

Andai mahu jemput semut, deposit dengan gula. Banyak gula, banyak semutnya. Andai mahu jemput rezeki, deposit dengan amalan-amalan yang Allah suka.

Banyak amalan yang Allah redha, dengan izinNya, banyak rezeki Allah beri. Disetiap amalan, tetapkan niat kerana Allah.

MORAL OF THE STORI
TIGA KUNCI - ISTIGFAR, DHUHA, SEDEKAH




Sunday, 9 April 2017

Bila sebut tentang protein biasa kita akan cenderung untuk kebaikan otot dan membekalkan tenaga. Sebenarnya protein bukan sahaja baik untuk otot dan memebrikan tenaga malah ia sangat penting untuk kulit, gigi, tulang, rambut, darah dan lain-lain.

Benda kedua penting untuk tubuh badan selain daripada air, badan kita perlukan protein untuk memberikan sel-sel dalam tubuh badan kita makanan dan ia akan membentuk tisu-tisu. Jika makanan yang kita ambil itu baik..insya allah badan kita akan menyerap nutrien yang baik-baik dan lain pula jika pengambilan itu sebaliknya.

Disini saya ingin kongsikan tentang pengambilan protein soya daripada Shaklee iaitu ESP (Energizing Soy Protein). Soya dalam ESP adalah soya yang tidak diubah secara ginetik juga boleh dikatakan soya organik atau nama lainnya NON-GMO (non-genetically modified organism) yang mana ia diproses menggunakan suhu yang rendah.

ESP ini diiktiraf seluruh dunia dengan mempunyai kajian klinikal yang sangat ektensif dan komprehensif serta memiliki protein yang tinggi yang pernah dihasilkan. Tambahan pula untuk 1 tin ESP (850g beratnya) dihasilkan daripada 30kg kacang soya dan memberikan sumber tenaga segera dan boleh bertahan lama.

ESP shaklee mengandungi 9 jenis asid amino (essential amino acid) yang tidak boleh dihasilkan oleh tubuh badan manusia dan ia perlu di ambil dari sumber makanan lain. ESP sangat sesuai dengan untuk semua peringkat umur  tua  dan muda. Manakala kandungan Indeks Glisemik (G.I) yang rendah iatu 39 sesuai kepada penghidap kencing manis.

Wednesday, 5 April 2017

Jenis-jenis kulit
Kulit muka berminyak pasti pernah di alami oleh setiap orang. Setiap kali kita beraktiviti, cuaca panas ataupun lambat mandi pasti kita akan rasa belengas betul tak? Pernahkah anda mencuci muka, kemudian selepas beberapa minit kulit muka berminyak lagi sekali itu tandanya kulit anda adalah jenis yang 
berminyak. 


PUNCA KULIT MUKA BERMINYAK
  • Makanan berlemak - Makanan yang mengandungi lemak jika diambil secara berlebihan menyebabkan berlaku penimbunan lemak di bawah kulit. Lemak di bawah kulit ini merangsang lebihan minyak sehingga menyebabkan kulit berminyak.
  • Hormon tidak seimbang - Wanita mengalami perubahan hormon dalam hidupnya ketika menstruasi, hamil dan menopaus. Perubahan hormon dalam badan merangsang penghasilan minyak yang berlebihan di bawah kulit.
  • Salah pilih kosmetik - Alat kosmetik mengandungi bahan kimia. Sebagai wanita, anda perlu berhati-hati memilih kosmetik. Jika kosmetik tersebut tidak sesuai dengan kulit, ia boleh menyebabkan kulit berminyak, iritasi dan kulit wajah sensitif.  
  • Genetik - Cuba perhatikan wajah kedua ibu bapa dan adik- beradik yang lain. Jika kebanyakan daripada mereka memiliki wajah yang berminyak ini bermakna faktor keturunan. Faktor ini tidak boleh dicegah tetapi boleh diatasi.
  • Ubat-ubatan - Jika anda berada dalam pemantauan doktor dan perlu makan ubat-ubatan, kulit berminyak mungkin datang daripada pengambilan ubat-ubatan ini.
  • Stres - Sebagai tindakbalas terhadap stres, tubuh menghasilkan minyak berlebihan dan membuat wajah nampak berkilat dari jauh.


CARA MENGATASI KULIT BERMINYAK

  • Mencuci muka - Menjaga kebersihan muka sangat penting. Sebaik-baiknya cuci muka dengan pembersih yang bersesuaian dengan kulit. Bagi mengelak minyak yang berlebihan, cukup dengan hanya membersih wajah dua kali sehari. Jika kerap membersih wajah, ia akan mengikis lapisan kulit wajah. Tindakan membersih wajah secara kerap ini juga membahayakan kulit yang sering terdedah kepada cahaya matahari. Tidak di galakkan menggunakan 
  • Minum air kosong - Minum sekurang-kurangnya dua liter air sehari. Minum air dengan banyak boleh menjaga metabolisme tubuh. Tubuh yang mengandungi banyak air boleh memberi kelembapan dan menghalang penghasilan minyak berlebihan.
  • Air suam - Celup tuala muka yang bersih ke dalam air suam yang sudah dicampur sedikit garam. Tekap secara perlahan-lahan ke wajah dan biarkan sehingga tuala tersebut sejuk. Air suam itu akan membuka pori wajah dan garam berfungsi mengangkat kotoran pada wajah.
  • Putih telur - Ambil putih telur dan gunakannya sebagai masker. Asingkan kuning telur dan putih telur. Pukul putih telur dan sapu di wajah serta biarkan kering. Bilas dengan air suam.
  • Pisang - Selain berfungsi untuk mengurangkan rasa sakit ketika menstruasi, pisang yang kaya dengan vitamin A, B dan E juga berfungsi sebagai anti penuaan. Kisar pisang dan tekap di wajah yang telah dicuci. Jika kulit wajah berjerawat, tambah sedikit madu untuk meyingkirkannya. 
  • Lemon - Lemon mengandungi vitamin C yang membantu kulit lebih cerah dan menyingkirkan bekas jerawat. Perah air lemon kemudian tambah madu dan tekap di wajah. Jika mahu kesan yang lebih, minum air lemon suam yang ditambah madu untuk membersihkan kulit daripada dalam.
Anda boleh mengikuti tips ini untuk mengawal kulit berminyak pada kulit wajah. Disamping itu anda juga boleh mengambil makanan tambahan diet dan protein bagi menjaga kesihatan kulit anda. 


Sunday, 16 October 2016

Hai reader harini saya nak kongsi kan pengalaman saya menggunakan shaklee sejak dari tahun 2014. nak masuk 2 tahun dah menggunakan produk shaklee nie. Alhamdulillah sepanjang saya menggunakan produk shaklee nie saya masih belum merasai healing crisis (proses penyembuhan). Malah saya mendapat hasil yang positif dari penggunaan produk shaklee ini.


Produk pertama shaklee yang saya guna adalah Vitamin B complex dan Zink complex. Dua jenis produk yang saya guna adalah sebahagian dari set keguguran rambut. Bukan sahaja rambut kurang gugur..malah saya mendapat side effect tidur yang lena. Rupa sebelum nie saya mempunyai tidur yang tidak lena, dan salah satu punca keguguran rambut adalah saya suka tension..sampai benda yang kecil2 pun nak stress.
 


Dan jika anda ingin tahu, Vitamin B bertindak sebagai anti-stress. Sebab itu vitamin B sangai sesuai untuk mereka yang sentiasa stress dengan keje, tidak boleh tidur malam(Insomnia), ibu hamil dan terutamanya ibu yang telah melahirkan kerana dikhuatiri mempunyai masalah meroyan (info dari kawan2 yang telah berpengalam melahirkan anak). Bagus ke bagus vutamin B nie, 




Vitamin Zink complex  berfungsi untuk mengatasi masalah rambut. Zink juga boleh membantu mengekalkan tahap hormon yang seimbang. Tetapi jika anda ingin mengetahui tahap kerosakan mana rambut anda. lebih baik rujuk pada yang pakar.




Dengan shaklee ini saya tidak terus mendaftar sebagai ahli. Tetapi saya menggunakan dahulu produk dia dan melihat hasil. selepas mendapat hasil yang positif upline saya mnggalakkan saya supaya join ahli untuk mendapatkan harga ahli yang ternyata lebih murah. sejak dari situ saya telah menggunakan produk2 nya lain seperti vivix, kolagen, ESP dan lain lagi.

Produk kegemaran saya adalah ESP, vivix dan Vitamin C. ESP dan Vitamin c banyak berjasa pada saya untuk masalah kulit. maklumla..kulit kita kan selalu terdedah dengan matahari, kulit yang berminyak sehinggakan jika tumbuh jerawat ia akan meninggalakan kesan. dengan Pengambilan ESP dan vitamin C yang konsisten ia sangat baik untuk penjagaan kulit kita.


Vivix pula banyak berjaya untuk kesihatan ibu dan ayah saya. kadang-kadang ibu dan ayah tidak boleh tidur malam kerasa sakit kat bahagian tertentu, contohnya susah untuk bernafas, sakit dada. selepas mngambil VIVIX alhamdulillah tidur lebih lena dan apabila bangun pagi rasa segar. syukur alhamdulillah. Pada saya perkara ini adalah asbab jika berlaku kesembuhan. syukur jugak saya telah menjumpai produk yang sesuai untuk keluarga saya. bukan saja untuk saya seorg. malas untuk keluarga.

Jika anda perlukan konsultasi anada boleh berhubung dengan saya. whatapp atau sms . =)

Saturday, 15 October 2016


Bakso atau baso adalah makanan yang sangat popular di Indonesia, ia adalah sejenis bebola daging
yang mempunyai perasanya tersendiri. Di sebahagian daerah bakso juga dikenali sebagai Pentol. Apabila kita sebut perkataan BAKSO kita dah bole tahu itu adalah makan Indonesia betul tak? jika pergi ke indonesia yang dicari itu biasanya adalah Bakso. Bakso ini bukan hanya satu jenis malah bermacam-macam jenis bakso yang boleh kita jumpa apabila kita memasuki negara Indonesia. contohnya, Bakso tenis (saya pernah jumpa di daerah madura), Bakso ikan (saya jumpa di daerah bawean), Bakso telur (didalam bakso itu terdapat sebiji telur) dan banyak lagi sebenarnya utuk disenaraikan.

Semalam saya telah mencuba membuat bakso mengikuti resepi di facebok Rahmawati kitchen. alhamdulillah sedap. Resepi nya juga ringkas dan mudah.

Bahan untuk bakso atau bebola daging: 
1 kg daging lembu (dicincang lumat)
200gram daging ayam (dicincang lumat) tapi saya tidak guna sebanyak 200gram - fungsinya supaya ayam bakso tadi tidak terlalu hitam.
300gram tepung ubi
2 biji putih telur
1 sudu baking soda
Air ais secukupnya (air + ais)
1 labu bawang putih*
1 sudu lada putih*
garam secukupnya*
MSG bole letak jika suka*

**Bahan yang bertanda (*) ditumbuk dahulu sehingga lumat

Cara Membuat:

Daging yang telah dicincang lumat hendak la dihaluskan sekali lagi  menggunakan food processor supaya hasilnya nanti nampak lebih kemas (tetapi saya tak guna sebab alat tu tiada di rumah..hehehe)

Sediakan besen yang agak besar., masukkan daging lembu dan ayam tadi, tepung ubi, putih telur, baking soda, dan rempah yang bertanda (*) yang telah dilumatkan.

kemudian gaul kesemua sehingga rata..sambil berselawat dan berzikir  (cewah)..

apabila telah digaul rata..masukkan air ais sedikit demi sedikit. campuran air dengan bahan tidak terlalu sedikit dan tidak terlalu banyak.  uli sehingga 30 mnit.

cara untuk bulatkan bakso anda boleh refer gambar di bawah

sewaktu nak membentuk bakso ini. sediakan air yang sedang mendidih. untuk merebus bakso ini. untuk dapatkan hasil yang lebih sedap masukkan sedikit rempah yang bertanda (*) kedalam air.


cara membentukkan bakso daging. hanya
dengan menggunakan tangan kita. hehe

selepas menjadi bulat. kaupkan dengan sudu
(jika tak mau dging melekat..celupka sudu dengan
air ais tadi)


bakso berendam. jika dia telah timbul..
bermakna bakso telah masak




tadaaaa,,ini hasilnya. tidak begitu halus
kerana tidak menggunakan pengisar daging.
(yang oenting sedap)

p/s: saya suka sangat makan bakso nie..entah kenapa mungkin sebab ada darah indonesia. maklumla parents saya dari negara sana. bapak saya dari madura, mak saya dari bawean. hehehe. lepas makan dinasihatkan mengambil supplemen omega dan lecithin Shaklee  untuk memecahkan lemak2 dalam badan tu. saya adalah pengedar yang sah. =)









Thursday, 13 October 2016

Rupanya KACANG SOYA telah di amalkan oleh NEGARA NEGARA ASIA sejak beribu tahun ! terutamanya negara Jepun. Patut la kulit mereka licin-licin. Ramai dari kalangan Asia yang mengambil soya sebagai makanan sampingan mereka. Makanan yang paling popular yang saya tahu setakat ini adalah tauhu dan tempe untuk dijadikan lauk atau dimakan begitu sahaja. 

Sebenarnya banyak sangat kebaikan kacang soya untuk tumbuh badan kita. iaitu:-

1. Tinggi Protein
2. Untuk tulang, kerana soya juga mengandungi kalsium
3. Tidak mengandungi Kolesterol
4. Dapat mengurangkan sakit jantung dan risiko kanser
5. Rendah lemak


dan banyak lagi kebaikan soya ini dan anda harus pastikan soya yang anda ambil adalah Non-GMO(Genetically Modified Organisms)  bermaksud tumbuh-tumbuhan(atau binatang) yang dihasilkan melalui teknik bioteknologi penggabungan gen (dikenali sebagai genetik Engineering). Ia adalah proses pengambilan gen daripada satu spesis dan kemudian memasukkannya kedalam satu spesis yang lain dengan tujuan untuk menghasilkan sesuatu bentuk sifat atau ciri-ciri yang diingini. 


Tahukah anda ESP SHAKLEE adalah produk NON-GMO. Ia tidak diubah suai malah dicuci dengan air dan bukanya dengan ALCOHOL . ESP shaklee mengandugi 9 jenis amino asid yang sangat baik untuk tubuh badan kita. anda boleh rujuk entri saya sebelum ini atau klik nama-nama 9 amino asid 


Google+ Badge

Contact us

Name

Email *

Message *